مزيت هاي استفاده از باد نيتروژن در لاستيك خودروها

۱ بازديد ۰ نظر

به گزارش افكارنيوز،مدتي است كه تب استفاده از گاز نيتروژن به جاي باد معمولي در لاستيك خودروها در زمان فروش لاستيك بالا گرفته و اين در حالي است كه تا به حال عمده ‏ترين كاربرد استفاده از نيتروژن در حوزه وسايل نقليه، مربوط به خودروهاي نظامي و سنگين، هواپيماهاي تجاري، خودروهاي مسابقه ‏اي و شاتل‏ هاي فضايي بوده است.

 

در ادامه به ذكر چند نكته در خصوص مزاياي استفاده از نيتروژن به جاي باد معمولي(هوا) در لاستيك خودروها مي‏ پردازيم.

 

باد معمولي خودروها يا همان هوا، داراي ۲۱ درصد اكسيژن، ۷۸ درصد نيتروژن و يك درصد هم گازهايي مانند ازن، آرگون و مقداري رطوبت به واسطه وجود اكسيژن است. پس طبيعي است كه با حذف اكسيژن از هوا باعثحذف رطوبت از داخل لاستيك مي‏شويم كه موجب كاهش اثر خورندگي سيم ‏هاي فولادي داخل لاستيك خواهد شد، زيرا به دليل كاهش ميزان حمله رطوبت به سيم‏هاي فولادي لاستيك، افزايش عمر لاستيك‏ها امكان پذير مي‏گردد.

 

از طرف ديگر نيتروژن در فرآيند احتراق به همراه اكسيژن شركت نمي‏كند، پس از نظر ايمني هم نسبت به هوا ارجح است.

 

مولكول‏ هاي نيتروژن، نسبت به اكسيژن بزرگتر هستند. احتمال خروج و فرار مولكول‏هاي بزرگ‏تر نيتروژن از تاير و كاهش فشار باد لاستيك و خطرهاي ناشي از آن كمتر است. براساس مطالعات متخصصان شركت لاستيك‏سازي ميشلن سرعت كاهش فشار گاز نيتروژن در لاستيك خودرو در زمان  فروش لاستيك ، سه برابر كمتر از هواي معمولي است.

 

نيتروژن از هوا سبك‏تر بوده، وزن مولكولي هوا تقريباً دو برابر نيتروژن بوده و البته استفاده از آن، موجب كاهشي در حدود ۴ درصد وزن هواي پرشده در لاستيك ‏ها مي‏ شود. اين سبك‏تر بودن در وزن باد لاستيك‏ ها مي ‏تواند كاهش مصرف سوخت را به همراه داشته باشد.

 

لازم به ذكر است كه اين كاهش، با انتخاب رينگ و لاستيك مناسب براي خودرو، بسيار چشمگيرتر است.

 

نيتروژن، نسبت به هوا، گرماي خود را زودتر از دست مي‏دهد و در واقع با زدن نيتروژن درون لاستيك‏ها، تركيدگي لاستيك در روزهاي گرم تابستان بر اثر افزايش دما و انبساط گاز درون لاستيك، كمتر اتفاق خواهد افتاد كه باز هم ايمني بيشتر آن را نشان مي‏دهد. به خصوص براي خودروهاي مسابقه‏اي فرمول يك، سوپر اسپرت‏هايي كه سرعت‏هاي بالاتر از ۲۰۰ مايل بر ساعت دارند و يا خودروهايي كه كاربرد آنها در شرايط طولاني و سخت است.

 

همچنين ميزان تغييرات فشار با دما در نيتروژن كمتر از هوا است، چرا كه هواي معمولي داراي اكسيژن و رطوبت بوده كه ميزان فشار رطوبت آن(هر چند ناچيز) با دما بيشتر تغيير مي‏كند. مي توان چنين نتيجه گرفت كه كاهش مصرف سوخت، افزايش دوام لاستيك خودرو، ايمني بيشتر، بهبود فرمان‏پذيري، افزايش چسبندگي لاستيك به زمين، نرمي بيشتر لاستيك و سهولت استفاده از خودرو به دليل عدم نياز به تكرار تنظيم باد لاستيك‏ها، از مهمترين مزاياي استفاده از گاز نيتروژن در لاستيك خودروها به جاي هواي معمولي است.

 

مسئله ه‏ايي كه بايد در اين خصوص مورد توجه قرار گيرد، اين بوده كه در حال حاضر در آمريكاي شمالي براي زدن نيتروژن به هر لاستيك بايد حدود ۲ تا ۵/۲ دلار هزينه كنيد كه براي چهار لاستيك خودرو حدوداً ۸ تا ۱۰ دلار خرج بر مي‏دارد و اين يعني حداقل ۱۰ برابر قيمتي كه بايد براي باد معمولي لاستيك ‏ها بپردازيد، ضمناً به هيچ وجه نمي‏توانيد از صحت و كيفيت گاز نيتروژن تزريق شده، اطمينان حاصل كنيد.

 

همچنين نحوه تزريق باد جديد، يعني مكش كامل باد قبلي لاستيك و سپس تزريق نيتروژن واقعي به آن، مسئله مهمي است كه بايد به همراه انتخاب و خريد رينگ و لاستيك مناسب براي كاهش مصرف سوخت و كارآيي خودرو در نظر گرفته شود.

 

استفاده از نيتروژن به جاي اكسيژن در لاستيك خودروها در زمان  فروش لاستيك ، باعثافزايش عمر لاستيك تا ۳۰ درصد و كاهش مصرف بنزين تا ۱۵ درصد مي‏شود و به دليل كاهش وزن لاستيك‏ها، شتاب و سرعت خودرو نيز بهبود مي‏يابد. استفاده از گاز نيتروژن خشك در لاستيك‏ها، علاوه بر راحتي راننده و نرمي بيشتر خودرو، باعثثابت ماندن فشار لاستيك‏ها و سرد بودن آنها در طول سال و در نتيجه امنيت بيشتر لاستيك مي‏گردد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.